سه شنبه , ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام
اطـلاعیه بـروزرسانی و تـخفیف هـای ویژه سـایت :
سنسور مغناطیسی
10

آموزش ساخت فیبر مدار چاپی

« آموزش ساخت فیبر مدار چاپی »  

 

ساخت مدارات الکترونیکی برای تمامی علاقه مندان ، اعم از مبتدی و حرفه ای ، یک بخش خیلی مشکل و وقت‌گیر دارد و آن ، ساخت قسمت فیبر مسی آن است که گاهی به خاطر پیچیدگی مدار چاپی ، نا‌امید‌کننده می‌شود!

روشهای ساخت فیبر مسی متفاوتند که البته هر کدام سختی های خودشان را دارند !

معمول ترین این روشها از این قرار است :

۱-استفاده از ماژیک ضد اسید

۲- کار با لتراست ( letraset )

۳- روش لامینت ( laminet )

۴- استفاده از اسپری پوزیتیو ۲۰

۵-روش چاپ سیلک

روشهای اول و دوم روشهای تمیز و دقیقی نیستند و معمولا افراد مبتدی از آنها استفاده میکنند و روش چاپ سیلک هم فقط برای تولید انبوه مقرون به صرفه و قابل استفاده است!

برای پروژه های دانشجویی یا افراد مشکل پسند ، روشهای لامینت و اسپری پوزیتیو بهترند ولی باز هم دشواری و گرانی این روشها ، کار را سخت میکند پس چه کار کنیم؟!

چند سالیست که روش کاربردی و هوشمندانه دیگری نیز ابداع شده که خیلی هم دشوار نیست و برای انجام پروژه های دانشجویی کاملا به صرفه است و طرح را روی فیبر ، دقیق در می‌آورد!

در اینجا این روش را آموزش میدهیم ؛  

 «روش پرینت – اتو »

 همانطور که از اسمش مشخص است نیاز به یک پرینت از طرح مدار چاپی داریم با این تفاوت که باید پرینت ، لیزری بوده و فقط هم روی کاغذی از جنس کاغذ عکس یا گلاسه باشد!  البته مدل پرینتر ملاک نیست و فقط لیزری بودن آن مهم است!

خوب ، شروع میکنیم ؛

اگر مدار چاپی را با نرم افزارهای مربوطه اش مثل پروتئوس یا پروتل طراحی کرده اید فقط کافیست که به گزینه پرینت بروید و با رزولوشن ۶۰۰ و اعمال تنظیمات مناسب ، روی یک کاغذ گلاسه ، پرینت بگیرید البته اگر پرینتر لیزری دارید!!! 017

اگر هم پرینتر لیزری ندارید برنامه را روی کامپیوتر کسی که آن را دارد نصب کنید ، و در صورتی که حوصله این کار را هم ندارید میتوانید از نرم افزارهای پرینتر مجازی مثل PDF Creatorاستفاده نمایید ، این برنامه ها به شما این امکان را میدهند که وقتی گزینه پرینت را زدید یک تصویر PDF‏ با کیفیت از طرح را ، در اختیار داشته باشید که تقریبا اندازه ها هم در آن ، دقیق است! و برای پرینت گرفتن میتوانید آن صفحه  PDF را استفاده کنید و به یک مغازه پرینتری یا عکاسی ببرید! فقط دقت داشته باشید که پرینتتان باید آینه طرحی باشد که در نهایت در پشت فیبر ، نقش می بندد !  و نکته دیگر اینکه ؛ برای جلوگیری از تکرار پرینت ، چند تا از طرح مدار چاپی را ، در یک صفحه  A4 ، جا بدهید تا به عنوان پشتیبان هم عمل کنند که اگر اولی خراب شد دومی یا سومی زاپاس باشند!!!

برای دیدن فایل PDF نمونه اینجا را کلیک کنید!

بعد از آماده کردن پرینت مناسب روی کاغذ گلاسه ، نوبت به برش زدن میرسد ؛ باید با دقت ، دور تا دور یکی از طرحهای روی کاغذ گلاسه را با قیچی ببرید ، سعی کنید که پر رنگ‌ترین شان را انتخاب نمایید و مراقب باشید که قیچی به قسمتهایی که جوهر پرینت است ، وارد نشود البته توجه داشته باشید که در طی همه این مراحل ، پرینت شما نباید کثیف شود و حتی از لمس کردن مستقیم طرح پرینت هم ، خودداری نمایید

بعد از برش طرح روی گلاسه ، نوبت به آماده کردن فیبر مسی میرسد ؛ برای اینکار اول یک فیبر به اندازه طرح ببرید و سپس آن را با مایع شوینده بشویید تا هیچ گونه آلودگی نداشته باشد ، بعد از خشک کردن فیبر، قسمت مسی آن را با یک سمباده خیلی نرم ، براق نمایید تا کاملا یک دست شود! سپس با یک دستمال کاغذی ، فیبر را تمیز کنید!

1

 بعد از آماده شدن فیبر ، آن را روی یک سطح کاملا صاف و نسوز ، مثل موزاییک قرار داده و طرح برش خورده را از طرف پرینت ، روی قسمت مسی آن بگذارید و کاملا منطبق نمایید و همینطور که با دو انگشت ، طرح را روی فیبر نگه داشته اید ، اتو را که کاملا داغ شده است برداشته و قسمت زیرین نوک آن را روی بخشی از طرح ، قرار دهید که در صورت داشتن حرارت کافی ، آن قسمت از طرح را به فیبر می چسباند البته درجه اتو باید روی حداکثر بوده و اگر از اتوی بخار استفاده می‌کنید ، بدون آب باشد! پس از چسبیدن طرح به فیبر، انگشتانتان را از رویش بردارید و اتو را کاملا روی آن قرار دهید ، وقتی که از چسبیدن کامل طرح  به فیبر مطمئن شدید شروع به جلو و عقب بردن اتو ، روی طرح نمایید دقت کنید که اتو کردن را با فشار زیاد شروع نکنید ! این کار را حدود دو تا سه دقیقه ادامه دهید تا کاملا طرح ، روی فیبر، محکم شود! برای اطمینان بیشتر با نوک اتو به آرامی و با فشار کم ، همه قسمتهای پشت طرح ، مخصوصا کناره های آن را اتو کنید تا کاملا یک دست شود! نشانه خوب اتو کردن شما این است که در نهایت ، رنگ کاغذ گلاسه چسبیده به فیبر ، کمی تیره شده و طرح مدار چاپی ، به صورت کم رنگ از طرف کاغذ گلاسه ، نمایان خواهد بود

 

2

 
بعد از اتو کردن ، باید بگذارید فیبر کم کم خنک شود ، سپس آن را درون آب ولرم قرار داده و بگذارید تا یک ربع ساعت خیس بخورد.
 
3
 
4
 
پس از آن ، کاغذ گلاسه روی فیبر را ، لایه به لایه جدا کرده و بگذارید لایه آخر که قسمت طرح است روی فیبر، باقی بماند!
 
5
 

در این مرحله بعد از خشک شدن فیبر ، با قرار دادن یک کاغذ معمولی روی آن ، باز هم آن را اتو کنید ، اینکار برای این است که قسمتهای سست طرح پرینت را محکم نماییم ، این مرحله لازم است مخصوصا برای طرحهایی که بزرگتر از سطح زیرین اتو هستند ! 

بعد از اتو کردن دوباره فیبر (البته با واسط قرار دادن یک کاغذ ) دوباره طرح را درون آب ولرم بیندازید و بگذارید حدود ۱۰ دقیقه دیگر هم خیس بخورد . بعد از آن ، با کشیدن انگشت شصت بر روی طرح ، کاغذهای اضافه آن را تا حد امکان پاک کنید ، دقت کنید که بیش از حد با انگشتتان فشار وارد نکنید چون ممکن است به طرح پرینت هم صدمه بخورد ! ( در صورتی که در هنگام آماده کردن فیبر درست و حسابی سمباده زده باشید و در مرحله اتوی دوم هم ،خوب عمل کرده باشید هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد ! 009 )  

6
 

 

 در تصویر بالا هنوز مقداری کاغذ اضافه مشاهده میشود که به دلیل کوچک بودن طرح به راحتی پاک نمیشوند ، اگر به چنین مشکلی هم برخوردید ، نگران نباشید ؛ طرح را درون اسید مدار چاپی بیندازید و بعد از رفتن مسهای قسمتهای بدون کاغذ ، آن را از اسید بیرون آورده و بشویید و سپس کاغذهای اضافه موجود که مقداری سست شده اند را با کشیدن انگشت ، پاک کنید و بعد از آن دوباره فیبر را درون اسید بیندازید ! در حالتی که فیبر کاملا از کاغذهای اضافه پاک شده و غلظت اسید هم مناسب باشد ، حدود کمتر از ۵ دقیقه طول میکشد تا طرح مسی شما آماده شود ! مراقب باشید که فیبر بیش از ۵ تا ۱۰ دقیقه درون اسید مدار چاپی نماند ، چراکه بالاخره اسید به قسمتهای زیر پرینت هم نفوذ کرده و طرح را خراب خواهد کرد. غلظت اسید مدار چاپی ، یک قاشقپودر اسید در یک لیوان آب گرم باشد و ظرف اسید کاری را هم پریکس یا ظرفهای لعابدار معمولی ، انتخاب نمایید و در دمای حدود ۵۰ تا ۸۰ درجه اسید کاری کنید .

 پس از حل شدن مس های اضافه ، جوهر پرینت روی طرح مسی را نیز با یک تکه پنبه آغشته به  تینر فوری ، پاک کنید!

 

8

 

 البته اینم بگم که این یکی  زیاد جالب در نیومد (زیاد توی اسید موند!) ، قبلی ها خیلی بهتر میشدن!!! 001

به هر حال ، توجه داشته باشید که اگر در همه مراحل ، دقت کافی را به خرج دهید ، نتیجه کارتان کاملا ایده آل خواهد بود!

 

 اینم نمونه بهتر ساخته شده :

10

فایل PDF آموزش رو از اینجا دانلود کنید!

 

منبع:kit.blogsky.com

یک دیدگاه

  1. سلام استا خسته نباشید بنده برده فلزجو رو کامل تموم کردم ولی وقتی راه اندازی میکنم داخل ال سی دی نوشته ای نمیاد و بصورت مربع مربع میاد.
    البته چون شهر ما کمی پرته پروگرمر مورد نظرتون پیدا نکردم و با تی ان ام پروگرم کردم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.